Ga verder naar:
Over het merk
FAQ
Begin 1900 ging een Nederlandse apothekersleerling, meneer Jansen, stage lopen in Zwitserland. Hij werkte bij een Zwitserse apotheker. Die maakte een zalf die snel en goed werkte tegen onder andere zonnebrand. Meneer Jansen vroeg de apotheker om het recept van deze speciale balsem en hij begint in 1920 de “Zwitserse Balsem” te verkopen in Nederland. Al snel blijkt dat deze balsem vooral voor baby’s wordt gebruikt. Pas daarna besluit meneer Jansen zijn assortiment uit te breiden met babyproducten zoals olie, zeep en poeder.
Zwitsal wordt pas echt een babymerk in 1928, als meneer Jansen de naam “Zwitserse Balsem” verandert in “Zwitsal”. Hij vernieuwt in 1929 ook het logo van Zwitsal. Zijn eigen 11 maanden oude dochtertje Mieke, met het nu beroemde kuifje, sierde vanaf dat jaar elke poederbus. Zwitsal was oorspronkelijk wit en kreeg pas in 1974 de kenmerkende gele kleur. In 1974 wordt het logo gemoderniseerd, maar het kuifje van Mieke wordt behouden. Het bedrijf van Jansen maakt een stormachtige groei door en Zwitsal wordt Nederlands grootste en bekendste babymerk.
Zwitsal producten worden niet op dieren getest. Wij gebruiken wetenschappelijke-, maar geen diertest-methoden om de veiligheid van onze producten vast te stellen. Waar het in Europa al niet toegestaan is om op dieren te testen, streven wij (Unilever) en andere partijen een wereldwijd verbod na op het testen van persoonlijke verzorgingsproducten (cosmetica) op dieren vanaf 2023.
De reden waarom we dit niet expliciet op onze productverpakkingen en advertenties communiceren is dat het in Europa niet is toegestaan om op dieren te testen. Als gevolg daarvan mogen we hierover ook geen beweringen maken of dit in reclame verwerken.
Voor merken die in delen van de wereld verkrijgbaar zijn waar het nog wel is toegestaan om op dieren te testen, is het wel waardevol om aan te geven dat er een streven is om globaal een einde te maken aan het testen op dieren. De PETA certificering onderstreept de commitment van Dove dat zij zich wereldwijd inzetten tegen diertesten. Zwitsal is een Nederlands merk en wordt niet wereldwijd verkocht, waardoor we dit niet communiceren.”
Omdat contact met de ogen vermeden moet worden en in verband met inademingsgevaar adviseren wij om de spray pas te gebruiken bij kinderen vanaf 4 jaar oud. De zonnebrandcréme en stick zijn daarom met name geschikt voor het gezichtje en de lippen. Onze zonnebrand spray is geschikt voor het gezicht van jouw baby of kindje. Let er echter wel op dat je de spray nooit in het gezichtje van je kindje spuit. Bijvoorbeeld spray het eerst op je handen om vervolgens je kindje in te smeren.
Een busje talkpoeder bevat 100 gram inhoud, dit staat aangegeven op de verpakking. Na het vullen van de bus met het talkpoeder in de fabriek ‘klinkt het poeder in’ daardoor zakt het niveau. Ook is er voor een goede dosering ruimte in het busje noodzakelijk, zo mengt het poeder met lucht en kun je het beter strooien.
Billendoekjes kunnen niet door het toilet gespoeld worden. Wij adviseren de doekjes te deponeren in een prullenbak.
Dit betekent dat het product ontworpen is met het doel om de kans op allergische reacties te minimaliseren.
Bij het masseren van je baby kun je een speciale babyolie of massageolie-gel gebruiken . Een massageolie-gel trekt minder snel in en blijft dus langer op de huid liggen dan een gewone olie. Hierdoor kan je langer de huid van je baby masseren. Ook is de speciale olie goed voor de huid van je kindje: de olie hydrateert de huid, waardoor deze niet snel zal uitdrogen.
Dit hangt van de hoeveelheid water af dat je gebruikt in het bad, maar we adviseren om 2 tot 3 dopjes badolie te gebruiken.
De doelgroep voor de Zwitsal deo’s is meisjes van 10-18 jaar en moeders die deo’s aanschaffen voor hun jonge dochters. Natuurlijk zijn de deo’s bedoeld voor alle fans van de iconische Zwitsal geur vanaf 10 jaar.
We zouden het fijn vinden als je de verpakking als plastic afval scheidt, zodat het gerecycled kan worden.
Zoals vastgelegd in de Europese verordening inzake cosmetische producten, worden Zwitsal-producten niet op dieren getest.
Dit verschilt per product, maar je vindt dit heel duidelijk op onze verpakkingen. We gebruiken hiervoor het symbool van een pot met een open deksel erop, waar een getal in staat. Dit getal staat voor het aantal maanden dat het product houdbaar is na opening. Wanneer er een 12 in staat is het product dus twaalf maanden houdbaar nadat je hem voor het eerst hebt geopend.
Helaas is het niet mogelijk proefmonsters of goodie bags met Zwitsal producten te sturen.
Wel hebben we regelmatig leuke acties met Zwitsal, houd daarvoor onze pagina en de nieuwsbrief in de gaten
Zwitsal is verkrijgbaar in de volgende landen onder een andere naam: Fissan (Italië), Proderm (Griekenland) en Gabi (Hongarije). Zwitsal is ook in België en indonesië verkrijgbaar onder dezelfde naam.
Als Zwitsal volgen we de adviezen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die sinds 15 februari 2021 adviseert om melamine serviesgoed waarin bamboe en/of maisvezels zijn verwerkt niet meer te gebruiken.
In geval u bordjes, bestek of bekers heeft die eerder zijn verstrekt bij producten van Zwitsal adviseren we u deze uit voorzorg niet meer te gebruiken.
De NVWA beschrijft het risico dat er mogelijk een te hoge concentratie formaldehyde vrijkomt na verhitting, die in het voedsel of drinken terecht kan komen. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum om ook servies dat voor volledig van melamine gemaakt is niet te gebruiken voor warm eten en drinken voor kinderen jonger dan 3 jaar.
Op de achterkant staat vaak vermeld van welk materiaal servies is gemaakt. Indien er geen specifiek materiaal beschreven staat, is het mogelijk om de instructies voor de magnetron te gebruiken. Als het gebruik van een magnetron doorkruist is, kan het servies van melamine betreffen en adviseren we het servies niet meer te gebruiken. Als er een 100% plastic soort staat (bijv. ‘PP’) is het veilig voor gebruik, ook na verwarming.
Zwitsal heeft besloten te stoppen met zonnebrand en aftersun, zodat we ons volledig kunnen richten op waar we goed in zijn: het maken van de zachtste verzorgingsproducten voor jouw kleintje. Op deze kracht willen we doorbouwen. Zo is Zwitsal bezig met een mooie beweging richting duurzaamheid en natuurlijkheid. We verbeteren onze producten zodat deze niet alleen nóg zachter zijn voor je kleintje, maar ook voor de natuur. Zwitsal werkt bijvoorbeeld aan flessen van gerecycled plastic en plasticvrije babydoekjes. Daarnaast verrijken we onze producten met ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
Zwitsal heeft besloten te stoppen met luiers, zodat we ons volledig kunnen richten op waar we goed in zijn: het maken van de zachtste verzorgingsproducten voor jouw kleintje. Op deze kracht willen we doorbouwen. Zo is Zwitsal bezig met een mooie beweging richting duurzaamheid en natuurlijkheid. We werken bijvoorbeeld aan flessen gemaakt van gerecycled plastic en verrijken onze producten met ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
Zwitsal producten bevatten geen gluten.
Nee, de Zwitsal deodorant bevat geen aluminiumzouten.
Zwitsal heeft een range Extra Gevoelig huidje, deze producten zijn parfumvrij. De range bestaat uit: Extra Gevoelig Huidje 2 in 1 Shampoo & Wasgel, Rijke Bodylotion, 2 in 1 Babyzalf en Billendoekjes.
Zwitsal bevat geen palmolie als zodanig (en het wordt ook niet direct als ingrediënt in cosmetica gebruikt). Er kunnen echter wel afgeleiden of derivaten van palmolie zijn gebruikt.